Hitstat

30 April 2008

Markus Volume 3 - Minggu 3 Kamis

Mengenal Keperluan Kita yang Sebenarnya
Nehemia 9:15a
Telah Kauberikan kepada mereka roti dari langit untuk menghilangkan lapar dan air Kaukeluarkan bagi mereka dari gunung batu untuk melepaskan dahaga.

Ayat Bacaan: Mrk. 7:24-30; Yoh. 6:33, 35

Dalam Markus 7:1-23 Tuhan memakai salah satu perintah Allah untuk menyingkapkan keadaan hati kita yang sesungguhnya agar kita mengenal keperluan kita. Keperluan kita bukanlah pembasuhan tangan yang lahiriah, melainkan pembasuhan yang batiniah. Kemudian dalam Markus 7:24-30 Tuhan seakan memberitahu kita bahwa jika kita hanya memiliki pembasuhan yang batiniah, kita akan tetap kosong. Hati kita tidak cukup hanya dibersihkan, disucikan. Hati yang bersih bisa saja masih merupakan hati yang kosong. Oleh sebab itu, kita tidak hanya memerlukan pembasuhan, tetapi juga memerlukan suplai hayat yang dilambangkan dengan roti (Mrk. 7:27).
Ketika seorang perempuan Siro-Fenisia datang kepada Tuhan dan memohon agar Tuhan mengusir roh jahat yang merasuki anak perempuannya, Tuhan lalu berkata, “Biarlah anak-anak kenyang dahulu, sebab tidak patut mengambil roti yang disediakan bagi anak-anak dan melemparkannya kepada anjing.” (Mrk. 7:27). Mengapa Tuhan tiba-tiba berbicara tentang roti? Bukankah yang diminta oleh perempuan itu adalah kesembuhan anaknya? Ya. Tuhan tidak salah. Keperluan anak perempuan Siro-Fenisia itu sepertinya adalah kesembuhan, tetapi keperluannya yang sesungguhnya adalah Tuhan sendiri sebagai roti hayat. Asal dia menerima Tuhan sebagai roti hayat, maka masalah kerasukan roh jahat dengan sendirinya akan terselesaikan (Mrk. 7:29-30).
Dalam kehidupan kita sehari-hari, kita mungkin mengira bahwa kesembuhan dari penyakit atau kelepasan dari dosa-dosa merupakan keperluan kita yang utama. Namun di pandangan Tuhan, keperluan kita yang utama adalah makan Dia sebagai roti hayat kita, roti yang turun dari surga (Yoh. 6:33, 35; Neh. 9:15). Segala masalah kita, khususnya yang berkaitan dengan temperamen kita, sebenarnya bersumber dari batin kita yang lapar dan gersang.
Puji Tuhan! Dia tahu keperluan kita. Asal kita datang kepada-Nya dan berdoa, “Tuhan, aku menerima Engkau sebagai makananku, kenyangkanlah aku dengan perkataan-perkataan-Mu”, maka segera Roh-Nya masuk ke dalam kita dan memuaskan rasa lapar kita. Begitu rasa lapar batiniah kita dipuaskan, dengan sendirinya kita disembuhkan dari “penyakit” temperamen kita. Haleluya!

No comments: